YAYASAN
PENGAMPU SEKOLAH DAN ASRAMA KRISTEN ( PSAK )
|
SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN
|
SMK MASEHI
PSAK AMBARAWA
|
Jalan Pemuda 24 Ambarawa Telp./Fax (0298)
591163, email :
smkmasehi@yahoo.co.id
|
RENCANA PELAKSANAAN
PEMBELAJARAN
|
Sekolah :
SMK MASEHI PSAK AMBARAWA
Mata Pelajaran :
Bahasa Jawa
Kelas/Semester :
X / I
Alokasi Waktu :
2 x 45 menit (2 x Pertemuan)
Standar
Kompetensi :
Mampu
mengungkapkan pikiran, pendapat, gagasan, dan perasaan dalam berbagai jenis
karangan nonsastra maupun sastra menggunakan berbagai ragam bahasa sesuai
dengan unggah-ungguh dan menulis dengan huruf jawa.
Kompetensi
Dasar :
Menulis wacana eksposisi dalam bentuk
naskah berita pendek.
Indikator :
·
Mampu membedakan jenis-jenis
wacana.
·
Mampu menulis wacana
eksposisi dalam bentuk naskah berita dengan diksi yang tepat.
·
Mampu menulis wacana
eksposisi dalam bentuk naskah berita dengan struktur yang benar.
·
Mampu menulis wacana
eksposisi dalam bentuk naskah berita sesuai EYD yang benar.
Tujuan
Pembelajaran:
·
Siswa mampu membedakan
jenis-jenis wacana.
·
Siswa mampu menulis wacana
eksposisi dalam bentuk naskah berita dengan diksi yang tepat.
·
Siswa mampu menulis wacana
eksposisi dalam bentuk naskah berita dengan struktur yang benar.
·
Siswa mampu menulis wacana
eksposisi dalam bentuk naskah berita sesuai EYD yang benar.
Metode Pembelajaran:
·
Tanya jawab
·
Diskusi
·
Penilaian sebaya
·
Analisis kesalahan
Materi Pembelajaran :
Menulis wacana eksposisi dalam
bentuk naskah berita pendek.
Langkah-langkah
pembelajaran :
NO
|
Kegiatan
|
Kegiatan
Pembelajaran
|
Waktu
|
Pend.Karakter
|
1
|
Pertemuan ke-1
|
Awal
·
Berdoa .
·
Salam
·
Mempresensi siswa.
·
Memotivasi siswa untuk berani berkomunikasi berbahasa Jawa..
·
Menjelaskan tujuan. pembelajaran.
·
Siswa dan guru bertanya jawab tentang
karangan.
·
Misal : “Sinten
ingkang seneng nulis utawi damel naskah berita?”
·
Guru menyampaikan tujuan pembelajaran hari
itu.
Inti
Eksplorasi
·
Guru menunjuk 5 orang siswa maju ke depan
kelas secara bergantian membacakan 5 jenis wacana yang berbeda yang telah
disediakan.
·
Setelah 5 karangan selesai dibacakan, siswa
(secara klasikal) menyebutkan jenis wacana apa saja yang sudah dibacakan tadi.
·
Siswa bersama guru mendiskusikan pengertian wacana
eksposisi; langkah-langkah menulis wacana eksposisi.
·
Guru memutarkan video contoh cara membuat
wayang.
Elaborasi
·
Siswa membentuk kelompok sesuai dengan nomor
undi yang di dapat.
·
Guru memberi pertanyaan pada setiap kelompok
tentang tema apa yang akan dipilih dalam menulis wacana eksposisi nantinya
dan membagikan lembar jawaban (folio bergaris) kepada setiap kelompok.
·
Setiap kelompok menulis wacana eksposisi
dalam bentuk naskah berita pendek berdasarkan tema yang dipilihya.
·
Tiap kelompok saling bertukar hasil
pekerjaan, kemudian saling menilai/menanggapi mengenai diksi, struktur dan
ejaan yang digunakan.
Konfirmasi
·
Guru bertanya jawab kepada siswa mengenai
kesulitan yang ditemui siswa ketika menulis.
·
Guru memberikan penghargaan kepada presentasi
tiap siswa.
Penutup
Guru
memberikan refleksi terhadap proses dan hasil mengajar pada hari itu.
|
10 menit
30 menit
40 menit
10 menit
|
Keimanan
Keakraban
Menumbuhkan
rasa ingin tahu
Teliti
Kerjasama
Penghargaan
kepada peserta didik.
|
Media
/Sumber Pembelajaran
·
Teks wacana budaya Jawa
·
Pepak Bahasa Jawa
·
Power point
·
Folio bergaris
Pedoman Penilaian
·
Proses
dan Hasil
·
Unjuk kerja
Form
Penilaian
No.
|
Aspek
yang dinilai
|
Uraian
|
Skor
|
1.
|
Diksi
|
|
1-10
|
2.
|
Struktur
|
|
1-10
|
3.
|
EYD
|
|
1-10
|
|
Jumlah skor
maksimal
|
|
30
|
Ambarawa , Agustus 2013
Mengetahui,
Guru Mata Pelajaran Guru
Praktikan
Sundari S. Wargani, S. Pd. Noel Tri
Darmasto
NIY. NIM.
2601410030
LAMPIRAN
1. Wacana Eksposisi
Sajroing wacana eksposisi dibeberake anane
analisa proses nganggo cara narasi. Narasai kang mengkono mau diarani narasi ekspositoris/
narasi teknis, awit ancas kang tinuju titise katrangan ngenani sawijining
prastawa kang dibeberake. Dadi ancase wacana eksposisi yaiku maparake,
njlentrehake ( menjelaskan), ngaturake informasi, mengajarkan lan nerangake
sawijining bab tanpa didhasari supaya pamaos bisa nampa utawa narima. Wacana
eksposisi adate digunakake kanggo mbabarake pengetahuan / ilmu, definisi,
pengertian, langkah - langkah sawijining kagiyatan, metode, cara, lan proses
dumadine sawijining prastawa utawa bab. tuladhane upamane carane gawe sabuk
saka kulit, tas kulit, carane gawe tahu lan sapanunggalane.
Tuladha Wacana
Eksposisi.
1. Eksposisi
Definisi
Timun suri nduwèni
jeneng latin cucumis sativus iku kalebu varietas tanduran cucumber. Timun suri iku, woh
kang ngandhut akéh banyu lan ngandhut serat lan akeh
provitamin A. Timun suri
biyasané akéh dituku nalika sasi pasa. Timun suri bentuké lonjong lan dawané
kurang luwih 20 cm-25 cm lan dhiameter 10 cm-15 cm. Nandur timun suri
padha kaya nandur timun ananging beda kaya semangka lan melon kang mbutuhaké
akéh pupuk lan banyu. Nandur timun suri ora
perlu akéh banyu. Sawisé wiji thukuk lan
nduwènigodhong kang dawané 10
cm, cukup disiram nalika esok lan sore. Wit timun suri
iku kalebu pala kasimpar awit mrambat. Ukuran won timun suri
kurang luwih padha kaya kates Bangkok lan abote tekan limang
kilogram. Timun suri bisa woh nalika umuré rong sasi. Timun suri
migunani tumprap kasehatan awak amarga timun suri ngandhut akeh vitamin A. Saliyané iku
timun suri bisa nglawan penyakit. Woh timun suri
uga bisa nyehatakéginjel lan limpa. Timun suri uga bisa
dadi obat tekanan darah tinggi. Timun suri kang
mateng bisa dititeni saka kulité. Timun suri
biyasane digawe es lan dicampur karo sirup lan es. Saliyané iku, timun
suri bisa digawe sop buah kayata blewah, melon, alpukat lan liya-liyané.
2. Eksposisi
Proses
Gawè nopia isih nganggo
cara kang tradisional. Kanggo gawè kulit
yaiku glepung trigu dicampur banyu banjur diaduk-aduk nganti dadi adonan. Adonan iku
mau banjur digawe bunder-bunder gedhènè sak jempol-jempol.Sakwisè kuwi banjur
bunderan mau diisi nganggo gula jawa kang wis diremuk. Sakwisè dadi
banjur dioven nganti tekan mateng.
3.
Eksposisi Perbandingan
Pasca gempa 5.9 skala
ricther, saperangan Yogyakarta lan Jawa Tengah ajur mumur. Kahanan iki ngundang
perhatian saka akeh pihak. Pitulungan pada teka saka njero lan luar negri.
Pitulungan awujud panganan, obat-obatan, lan sandhangan dipanggonake ing
panggonan sing strategis. Babagan iki dimaksudake supaya cara mbagi bantuan
bisa dilakokake luwih cepet. Para dokter lan tenaga medis saka daerah-daerah
liya uga teka. Dheweke maringi bantuan utawa pitulungan ing Rumah Sakit lan
tendha-tendha pengunsgian.
4. Eksposisi
Laporan
Sejatine, ora mung ITS
sing nawarake omah instan sehat kanggo Aceh utawa luwih populer kaliyan Rumah
ITS kanggo Aceh (RI-A). Pusat Penelitian lan Pengembangan Pemukiman Departemen
Pekerjaan Umum uga nawarake “Risha” alias Rumah Instan Sederhana Sehat. Modele
meh kembar, gampang dibongkar-pasang, malah motone “Pagi Pesan, Sore
Huni”. Bedane yaiku, sistem struktur lan konstruksi Risha bisa digawe bentuk panggung.
Regane Raisha watek sethithik luwih larang, Rp 20 juta kanggo tipe 36. Tapi,
umure bisa nganti 50 taun amarga komponen struktur nganggo beton sing
bertulang, ditambah pelat baja neng sambungane. Kekuatane marang gempa uwis
diuji nang laboratorium nganti zona ke enem.
5. Eksposisi
Klasifikasi (Pembagian).
Pemerintah garep
maringi pitulungan kanggo pembangunan omah utawa bangunan kanggo para korban
gempa bumi. Pitulungan utawa bantuan pemabngunan omah utawa bangunan mau arep
disesuaikake kaliyan tingkat kerusakane. Warga sing omahe rusak entheng ulih
bantuan sekitar 10 juta. Warga sing omahe rusak sedheng ulih bantuan sekitar 20
juta. Warga sing omahe rusak parah ulih bantuan sekitar 30 juta. Calon warga
sing ulih bantuan mau arep ditentokake marang aparat desa kaliyan pengawasan
saka pihak LSM
6. Eksposisi
Ilustrasi
Apa kowe tau ketemu
karo kahanan tertentu kaliyan rasa wedi? Kepriwe carane ngatasi? Ing ngisor iki
ana 5 jurus kanggo ngatasi rasa wedi mau. Pertama, siap-siap sing seapik-apike
menawa nemangi kahanan tertentu; Keloro, sinauni seapik-apike menawa nemangi
kahanan mau; katelu, latih rasa percaya diri; kapapat, sauwise ana rasa percaya
diri, kandelake keyakinan; kalima, kanggo nambah rasa percaya diri, kita kudu
nambaha kecakapan utawa keahlian liwat latihan utawa sinau sing bener-bener.
Karangan
deskripsi yaiku wacan kang isine ngandharake/njlentrehake babagan barang,
kadadeyan utawa panggonan.
2. Cak-cakane
nulis wacana eksposisi
·
Nemtokake tema kang arep
digawe wacan eksposisi.
·
Nyusun cengkorongan
(kerangka).
·
Ngembangake cengkorongan dadi
paragraf.
·
Nemtokake irah-irahan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar